Hogyan változott meg a Facebook hírfolyama?

Hogyan változott meg a Facebook hírfolyama?Írta: KLSoft, 2013.08.08, 15:33:00-kor

Cimkék: Facebook,

A Facebook mérnökei megállás nélkül azon dolgoznak, hogy egy még jobb, még jobban használható rendszert állítsanak össze számunkra. A közösségi portál keddi sajtótájékoztatóján több új fejlesztést jelentettek be a nagyközönségnek, és az eddigi működésről is megosztottak velünk pár információt.
Miért érdekes egyáltalán, hogy van egy algoritmus, ami szűri a tartalmakat?
A Facebookon a felhasználók a legtöbb időt a hírfolyamon töltik. Itt látják az ismerősök, az oldalak tevékenységét, innen szerzik be a legtöbb információt. Ennek ismeretében nem meglepő, hogy azok a cégek, akik a Facebook csatornáján keresztül szeretnék a lehető leghatékonyabban elérni a célcsoportjukat, nagyon érdeklődnek az algoritmus működése után.
A Facebook mérnökei által végzett tesztek alapján tudjuk, hogy naponta átlagosan 1500 új bejegyzést látnánk a hírfolyamon, ha minden megjelenne, amit az ismerőseink, a kedvelt oldalak és az alkalmazások posztolnak. Ez a szám ijesztően magas, ennyi információt nem tudunk feldolgozni, így sok értékes, számunkra érdekes és fontos információ mellett mennénk el, anélkül, hogy lett volna kapacitásunk áttekinteni ezeket. A valóságban – hála a hírfolyam összeállítását végző algoritmusnak – naponta kb 300 bejegyzést láthatunk.

Edge Rank
Így nevezte el még régen a Facebook a hírfolyam algoritmusát. Manapság már egyre kevésbé használják ezt a kifejezést (sőt, sokszor már nem is használják). A Facebook hírfolyamának pontos működési algoritmusa hétpecsétes titok, de néhány fontos részlet nyilvános. Ez a szoftver segít nekünk, illetve dönt helyettünk abban, hogy mit is láthatunk a hírfolyamon.
A hírfolyam célja az, hogy azt mutassa nekünk, ami minket érdekel, azoktól, akik iránt érdeklődünk, mindezt pedig a megfelelő sorrendben. Hogyan is alakul ki ez a tartalom és a sorrend? Tulajdonképpen úgy, hogy a Facebook nagyrészt ránk hagyja a választást, és figyeli az eredményeket.

Mit jelent ez a gyakorlatban?
Amikor egy bejegyzést, egy oldalt vagy eseményt lájkolunk, akkor azzal azt jelezzük, hogy minket az adott téma érdekel, ilyenből szeretnénk többet látni. Ugyanennek a fordítottja is igaz: ha egy bejegyzést elrejtünk a hírfolyamról, akkor azzal azt jelezzük, hogy az ahhoz a témához hasonlók nem érdekelnek minket, olyanokat nem szeretnénk látni.
A hírfolyam algoritmusa tehát valójában a saját tevékenységünkre reagál, és figyeli, hogy
  • Egy-egy bejegyzés mennyi megosztást és lájkot kap (főképp az ismerőseinktől)
  • Az elmúlt időszakban hogyan és mennyit reagáltunk az adott típusú bejegyzésekre
  • Van-e olyan a Facebookon (ismerőseink vagy mi), akik elrejtették a bejegyzést a hírfolyamukról
  • Milyen gyakran reagálunk egy-egy oldal, közszereplő vagy ismerős bejegyzéseire.
Mi az újdonság?
A keddi sajtótájékoztatón bemutatott újdonság egy apróság, amely sokak böngészését tehetik könnyebbé, ez a Story Bumping.
Ismerős az érzés, amikor egy hosszabb-rövidebb kihagyás után bejelentkezünk, és vadul görgetünk lefele a hírfolyamon, nehogy lemaradjunk valamilyen fontos eseményről / bejegyzésről? A Facebook szakembereinek mérései alapján az látható, hogy az időrendbeli megjelenítés (elől a legfrissebb, legalul a legrégebben írt bejegyzés) nem hatékony. Olyan sok az információ, hogy elsiklunk az fölött is, ami érdekelne minket. Az új módszer pontosan ezt a jelenséget próbálja kiküszöbölni azzal, hogy a még aktívan élő (van hozzá bejegyzés, van hozzá lájk) bejegyzéseket előrébb helyezi a hírfolyamban, mint az inaktív posztokat.



Tesztek szerint ezzel a módszerrel az interakciók száma az ismerősök bejegyzéseinél 5%-kal, az oldalak tevékenységeinél 8%-kal emelkedtek! Vagyis a hírfolyam nagyobb részét olvasták át az emberek, mint előtte!

„Last Actor” algoritmus
A Story Bumpinggal nem ért véget a sajtótájékoztató. Bemutatták a Last Actor – utolsó szereplő nevű algoritmust is, amelyet arra fejlesztettek ki, hogy a legutóbbi érdeklődésünknek megfelelő információkat kapjunk magunk elé. A működés elve itt az, hogy a Facebook figyeli, hogy kik azok, akikkel legutóbb interakcióba léptünk: az utolsó 50 ember adatait tartja szem előtt az algoritmus.

Mit jelent ez a gyakorlatban?
Ha pl. tegnap este egy ismerős fotóit, üzenőfalát nézegettem, akkor a következő napon nagy eséllyel láthatom az adott ismerősöm friss bejegyzéseit, új fényképeit. Akiét pedig régebben néztem, aki iránt már régóta nem érdeklődtem, annak a friss bejegyzései kevésbé fognak megjelenni.

Mit jelent mindez az Oldalak tulajdonosainak?

Azok a cégvezetők, akik aktívan használják a Facebookot, és sikerül rábírniuk a követőiket a pozitív interakcióra (like, hozzászólás, megosztás), nagyobb eséllyel kerülnek előrébb a hírfolyamban, mint azok az oldal bejegyzések, amelyekhez nem tartoznak válaszok. Ezzel tehát növelni lehet a látogatottságot, és még több emberhez lehet eljuttatni a minőségi tartalmainkat.

Összességében elmondhatjuk, hogy a változások mind azt a célt szolgálják, hogy a felhasználók azokat a számukra értékes és érdekes információkat kapják meg, amelyekre kíváncsiak, kiszűrve minden felesleges, érdektelen anyagot, ezzel pedig egy személyre szabott újságként tudjuk olvasni a Facebook hírfolyamot.


A Facebook mérnökei ezután sem állnak le a hírfolyam fejlesztésével, tovább csiszolják, és bővítik az algoritmust a jövőben a tökéletességre való törekvés jegyében. Mi pedig aktívan figyeljük  a változásokat és várjuk a tapasztalatokat az újdonságokról…

Forrás: Facebook blogbejegyzés



Ne maradjon le a következő cikkünkről:
iratkozzon fel most a blogértesítőnkre!

Cikkek


címkefelhő

Adwords Ajánlatkérés ÁRAJÁNLAT ÁSZF bemutatkozó cég bővítés családbarát árak egyedi megoldások egyedi elképzelés weboldalak felújítása frissítések grafika híreink Honlapok Honlapkészítés Honlapfelújítás Honlaptervezés ingyenes árajánlat körlevél kampányok karbantartás Keresőoptimalizálás wablap-készítés weboldal készítése kialakítás kivitelezés KLSoft látványtervek magánszemély megbízható megfizethető megoldások Hírlevél megvalósítás mindenkinek PHP Referenciák Rövid határidő rugalmas ügyintézés Segítünk sikeres szervezetek szolgáltatások tervezés ügyintézés Blogbejegyzés vállalkozás webáruház webes megoldások weblap Weboldal weboldal-karbantartást Webprogramozás